torsdag, november 20, 2008

Kör bara kör!!!

En helt otypisk november dag. Solen skiner och det gnistrar av små kristaller på hela förarrutan, dags att ta fram snö skrapan och slita ont i vinter kylan mao :).

Den här tiden är den kallaste och ogästvänligaste i våran stad men inget blir bättre än man gör det...
Fantastiskt - levande ljus både morgon och kväll gör de mörka timmarna gästvänliga och varma.

Musik i egen blandning. Edith Piaff, Ziggy Stardust, Billie Holliday och Maya Hirasawa gör kvällarna till riktiga spa-aftnar i kombination med tidningar och skiss block.

Det senaste har jag betat av både Legallyblond 1 och 2 och Holliday och 27 Dresses och Pride and Prejudic, Mamma Mia och flera andra sockervadds liknande filmer som tar råd från Mary Poppins och hävdar att "- med litet socker i botten så går medicinen ner..."

Jag tror banne mej att det stämmer. Litet sockervadd för ögonen och i huvudet så känns november mycket mumsigare och mysigare, jag lovar.

I går var jag och lyxade till det med en brittisk Vogue tidning - spring genast och köp den!!!


Mer inspirerande tidning och roligare bilder, illustrationer och ideer får man leta efter. Den varar forever och insatsen är 95 kr med garanterad utdelning, bra va?!

För tillfället jobbar jag som ett skollat troll med vinter hattar, tavlor och smycken för julförsäljningen. Det sprutar ideer ur huvudet och det är ett aber att hinna med att göra allt man tänker sej. Att måla hela avenyn i glitter och rosa känns som en idee som tar litet för mkt tid och kostar litet för mycket mitt i idee flödet, men att skapa ett gäng nya vardags prinsessor i pärlor och paljetter och att klä julgranarna i butiken och hemma med rosa glittergrodor känns mer grepp bart och tillräckligt glädjande.

Ett av mina livs motton är - kör bara kör!!! Varvid jag ständigt blir tillrättavisad att det inte bara är att köra utan att det ska bli bra också, men jag vet inte... Visst ska det bli bra men någonstans tror jag att det är våran oförmåga att ta rätt av och bara köra som gör att det blir litet för litet gjort och att så många bra ideer bara blir liggandes och aldrig blir verkställda. Visst gör man en och annan felbedömning och kör rätt in i väggen med ett projekt men då har man i all fall prövat och gett ideen en chans.

Kreativ ångest tror jag ganska ofta bottnar i detta, att man allt för ofta ser att resultatet måste kunna vara så bar att nobel priset ska vinnas. Det är klart att man inte vågar ta sej för något om det är så dödligt viktigt att resultatet blir perfekt.

I min värld blir oftast resultatet perfekt nog för att jag ska kunna stå för det och för att det ska kunna inspirera till ett nytt projekt som i sin tur blir perfekt. Jag tror på att pröva sej fram genom att göra och att navigera genom projekten genom att efterhand lösa uppkomna problem och frågeställningar.

Det är inte ofta som resultatet blir som jag tänkt, men oftast blir det bra mycket bättre roligare och mer perfekt än jag tänkt från början.

Så jag står fast vid att det bara är att köra, kör bara kör!!! Ha ögon och sinnen öppna och var beredd på förändringar så blir resultatet så perfekt som du någonsin kan tänka dej. Det är som livet, det mesta bara händer och det gäller att lära sej att navigera i uppkomna situationer.

Sätt upp ett mål och var inte rädd att ändra det, eller sättet att nå dit under resans gång. Resultatet brukar inte låta vänta på sej.

Mitt mål för dagen är att se fler fluffiga filmer, tända fler ljus och måla, måla måla fler prinsessor och att med litet socker i botten se till att medicinen går ner och att november blir en förändringarnas månad då det bara är att köra!!

Glöm inte bort att prinsessor bajsar glitter, livet är ett litet olösligt mysterie som man har förmånen att navigera i och för guds skull: Kör bara Kör!!!

Kram malin

2 kommentarer:

  1. Vilket underbart inlägg och så sprudlande av inspiration och glitter så att jag känner att det tindrar i mina ögon.

    Lev väl eller fortsätta köra som bara du kan göra!

    Liv

    SvaraRadera
  2. hej tack för en kanonblogg och dessutom en helt underbar affär! Båda är grymt inspirerade och som sammet för sinnet lämnar de en med ett leende på läpparna! :)

    SvaraRadera