måndag, juni 23, 2008

Tänk om Pippi fick vara stylist

Jag driver ju som bekant en butik och i den träffar jag de mest skilda människor. Många ja, rent av de flesta bär på liknande tankar och ideer om att våga litet mer. Många gånger hör jag, -tänk om jag kunde, -tänk om jag vågade, -tänk om jag passade i osv.

- Tänk om man skulle köra sin egen stil rätt av och inte fundera så mycket mer, än på vad man själv tycker är kul, läckert eller fint.

Ja tänk.... skrattande avfärdar de flesta detta tokiga otänkbara - då skulle ju ingen tro att dom var riktigt kloka.

Kanske är det den undersköna som är litet väl stark hos dom eller så kanske hon dominerar totalt. Hos mej är det ofta jag som själv bestämmer om än ihärdigt motarbetad av den undersköna. Ibland avgår den rackarn med segern, som de gånger jag pressat in mej i dräkt eller svart klänning för att sedan obekvämt stolpa runt på någon vernissage eller mässa.

Tänk vad mycket roligare det hade varit om Pippi hade fått ge ton i vardagen

Tänk om Pippi plötsligt skulle agera stylist inför vernissage eller cocktailparty, och vara den som helt frankt undrar varför hon ska ha rakade ben, strl 36 i kjol och slipade fötter.

Tänk om Pippi plötsligt skulle ifrågasätta varför det inte är lika vackert med spretigt mörkt hår och mosiga kinder och ett glatt humör istället för svala bleka kinder och kindpussar.

Jag säger inte att det ena är bättre än det andra men nog hade det varit kul.

Eller om det hade varit Pippi som fick betämma vardags garderoben. Håll med om att prickiga klänningar och randiga strumpor hade kännts nytt fräscht och kul.

Pippi hade serverat korv och mos till festen och föredragit att klättra i träd och göra sakletarjakter istället för att stressa till träningen, hon hade föredragit glittriga makeupper istället för rynkcreme osv, medge att vardagen hade sett rätt så mycket roligare ut om vi vågade släppa fram en liten pippi i oss.

Hejja Pippi Vardags prinsessornas räddare!!

Det hade varit jäkligt kul om vi hjälptes åt att locka fram en liten Pippi i oss ,som motvikt till den alltid lika högljutt undersköna, som alltid tror att hon har rätt.

Jag är ju tjejen som med handen på hjärtat hellre köper ballerina kex än att lägga några timmar i köket på perfekta bullar och som hellre bjuder på skumpa till sibyllakorv än lagar en gourmet rätt eller tre.

Jag om någon försöker få Pippi i mej att växa och ta över från den undersköna, jag skulle gärna se att jag lät Pippi i mej klampa på i storskorna, omedveten och oberörd av vad omgivningen förväntar. Det fungerar i bland men inte alltid, faktiskt ganska sällan om sanningen ska fram. Den rackarns undersköna är stark som en oxe men det är bara att kämpa på.

Visst måste det kännas bättre och vara rättare om man säger rakt ut vad man tycker och ohämmat ger utlopp för sin egen stil och fantasi och så otroligt mycket roligare världen dessutom skulle se ut.

Som sagt hejja Pippi och glöm föralldel inte att Prinsessor bajsar glitter ooavsett vad.

/ Kramar malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar